17 November, 2010

Eidul Adha 1431 H


Assalamualaikum w.b.t buat pemuda pemudi islam sekalian.. Ucapan salam ini memberikan ana satu ketenangan,seolah-olah ada titisan embun yg mengalir di hati ini,dalam mengubat gundah di hati..

Pada tarikh 17 nov ini,rakyat Malaysia telah menyambut satu perayaan..dan apa dia? Hari Raya Aidiladha bg tahun 1431 Hijrah.. Bg kita umat islam,aidiladha bukan setakat sebuah perayaan spt agama2 lain,tp kita mempunyai sirah dan ibrah di sebalik perayaan ini..betul tak?

Begitu juga dgn aidilfitri..Allah tidak menganugerahkan dua hari raya ini dgn sia2,bahkan ada maksud n pengajaran yg perlu kita ambil tahu dan amalkan.. Betapa cantiknya agama islam..betapa indahnya aturan ALLAH..dilengkap dan dihiasi lagi dgn cara Nabi Muhammad SAW..kan?

Kisah di sebalik aidiladha ini,spt mana yg diketahui umum,adalah berkenaan dgn kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya,Nabi Ismail.. Singkaplah kembali sirah2 Nabi,agar kita dpt mengambil pengajaran darinya.. Kan kita dituntut utk belajar sejarah di sekolah,apa salahnya kita juga mengingati kembali sirah2 Nabi.. Kita diajar bahawa siapa yg tidak mempelajari sejarah,akan mengulangi sejarah itu kembali..jadi bagaimana dgn sirah/sejarah para Nabi? Tidakkah kita juga bakal mengulangi sejarah2 kaum terdahulu yg mendustakan para Nabi jika kita tidak mengambil pengajaran dari kisah2 umat terdahulu? Hayatilah.. Insaflah.. Teringat jemaah haji yg skrg ini berada di bumi Makkah al-Mukarramah..bg menunaikan rukun islam yg ke-5..

Coretan ini juga buat peringatan diri yg dhoif lagi hina ini.. Sama2lah kita beramal dgn ilmu yg telah kita pelajari selama ini..dan berusaha utk disampaikan kepada saudara2 islam yg lain,insyaALLAH.. Dalam masa yg sama,pertingkatkan lagi ilmu di dada(ilmu yg bermanfaat),lebih2 lagi ilmu agama.. Ayuhlah mujahidin mujahidat sekalian,bangkitlah kita demi Islam.. dan antara wasilah yg boleh kita ceburkn diri dlm menegakkan islam di muka bumi ini ialah dgn ilmu..


"Dan tidak sepatutnya org-org mukmin itu semuanya pergi(ke medan perang). Mengapa sebahagian dari stp golongan di antara mereka tidak pergi utk memperdalam pengetahuan agama mereka dan utk memberi peringatan kpd kaumnya apabila mereka telah kembali agar mereka dapat menjaga dirinya" (at-Taubah:122)

Wallahua'lam..=]

0 comments:

Post a Comment