03 December, 2010

Wanita Idaman Syurga..

Bismillahirrahmanirrahim..
Mulai stp amal kita dgn nama ALLAH..
Barulah kita SEDAR akan hakikat dan tujuan stp amalan dlm kehidupan kita..
Barulah kita akan memperTIMBANGkan baik dan buruk stp perbuatan kita(dosa dan pahala)..
Dan pastinya REDHA ALLAH menjadi impian kita sbg hamba-NYA..
Di situ jugalah bermulanya KUASA NIAT..
Sebagaimana sabda Nabi "Sesungguhnya amalan-amalan itu bergantung kpd niat."(Al-Bukhari dan Muslim)
Dan niat itu disertai dgn azam dan cara yg ditunjukkan Nabi s.a.w ..
Serta tawakkal ilallah..

Sedikit kata2 yg ingin ana bumikan dalam kehidupan seharian ana.. Marilah kita sama2 PELIHARA PANDANGAN MATA kita.. Tundukkan pandangan mata kita agar hati kita x byk benda yg perlu diresahkan.. Klu byk benda yg kita lihat,macam2 yg akan kita fikirkan,dan hati pun akan keresahan.. Seolah-olah kita yg menyusahkan diri dan hati kita disebabkan pandangan mata yg x terkawal..x gitu ?

Antum antunna faham kan maksud MENJAGA PANDANGAN MATA? Menjaga pandangan mata drpd melihat kemaksiatan dan kemungkaran.. Bukan setakat mata,bahkan pendengaran kita,percakapan kita,langkah kaki kita ke mana,tangan kita nak buat apa,hati kita berbisik apa.. Dan aurat prmpn yg perlu dijaga sesuai dgn garisan syara'..

"Wahai Nabi! Suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yg beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bg menutup seluruh tubuhnya(semasa mereka keluar);cara yg demikian lebih sesuai utk mereka dikenal(sbg prmpn-prmpn yg baik) maka dgn itu mereka tidak diganggu. Dan(ingatlah) Allah adlh Maha Pengampun,lagi Maha Mengasihani" (Surah Al-Ahzab,ayat 59)

"Dan katakanlah kpd prmpn-prmpn yg beriman supaya menyekat pandangan mereka(daripada memandang yg haram), dan memelihara kehormatan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yg zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dgn tudung kepala mereka, ..." (Surah An-Nur,ayat 31) Rujuklah tafsir alquran utk makna selanjutnya..k?

Dalam ayat ke-30 dan ke-31 surah An-Nur, Allah memerintahkan org2 islam, lelaki dan prmpn, supaya menyekat pandangannya drpd melihat yg haram, dan menjaga kehormatannya drpd melakukan zina atau lainnya. Dan bg prmpn2 islam juga diharamkan mendedahkan tubuhnya kpd lelaki yg bukan mahramnya, kecuali anggota tubuhnya yg zahir -yakni bulatan muka dan kedua tapak tangan.. Memakai tudung pun hendaklah menutupi dadanya, serta pakaian seorang prmpn islam bukan sekadar cukup menutup seluruh tubuh sahaja bahkan sempurna utk melindunginya ketika duduk,membongkok dan melakukan pergerakan lain..

Coretan buat jiwa di atas adlh sbhgn daripada ciri2 wanita idaman syurga, wanita solehah.. Sebagai peringatan agar diri ini tidak terus alpa dari mentaati perintah ALLAH dan Rasul-NYA.. "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bg orang-orang mukmin" (Surah Az-Zariyat,ayat 55)

Antum antunna bolehlah merujuk mjlh SOLUSI isu ke-24 utk mengetahui 'Busana Patuh Syariat' pada halaman 85, SOLUSI isu ke-15 dan 18 pd m/s 57 utk 'TANBIH' dan http://brohamzah.blogspot.com/2010/11/nota-tarbiyah-menunduk-pandangan.html bg penjelasan selanjutnya utk memelihara pandangan mata kita.. ^_^ Satu lg cdgn boleh? http://muttaqincorner.blogspot.com/2010/10/maafkan-saya-tudung-awak.html

Akhir kalam,ana asifah a'la kulli hal..
JAGALAH PANDANGAN MATA, AGAR DIBERI KEMANTAPAN JIWA.

0 comments:

Post a Comment