22 November, 2011

Hujan oh Hujan

Assalamualaikum.

Apa khabar sahabat-sahabat..kaifa halukum hazal yaum (apa khabar kalian hari ini)?
Hujan tak kat sana? emm,,kat tempat penulis tinggal sekarang ini (kelantan ) hujan.
Suasana pagi ini sejuk sangat2..Alhamdulillah, hujan baru je berhenti maka terlakarlah di langit biru suasana yang indah..sejuk mata memandang.

Mutiara kata yang selalu kita dengar dan baca:



Kadang-kadang Tuhan sembunyikan matahari
DIA datangkan petir dan kilat
Kita menangis dan bertanya-tanya
ke mana hilangnya matahari
rupa-rupanya Tuhan hendak memberi kita pelangi..

Kawan2..kita pikir hujan tu cam menyusahkan kita.macam mana nk jemur baju..time ini kalau tido lagi best dari g kuliah..ye la sejuk2 cmni msti ramai yang syok dok bawah selimutkan?...huhu..jangan terasa pulak ye..ini cuma contoh..

gambar hiasan~
Bagi budak2 msti best hujan sebabnya kita boleh mandi hujan..(berdasarkan pengalaman) tapi emak-emak mesti tak bagi main hujan..takut demam selsema dan yg seumpamanya..ok, adik2 sayang jangan main hujan taw..nanti sakit kesian kat mak..

Jom kita fikir sejenak..
Kenapa Allah beri kita hujan.. 

Firman Allah:
"... dan DIA menurunkan air HUJAN dari langit,lalu DIA menghasilkan dengan HUJAN itu buah-buahan sebagai rezki kamu...." (al-Baqarah)
"... dan ALLAH menurunkan kepadamu HUJAN dari langit untuk menyucikan kamu dengan hujan itu..." (al-Anfal)
" Dan KAMI turunkan kepada mereka hujan ( batu ), maka perhatikanlah bagaimana kesudahan bagi orang-orang yang berdosa"  (al-A'raf)

Banyak sebenarnya manfaat hujan ni..Allah jadikannya bukan sia-sia..setiap yang berlaku di dunia ini Allah jadikannya pasti ada sebab dan musabab..

Macam mana klu hujan tak turun..
- tanam-tanaman petani macam mana..:(
- panas terik..huh..msti ramai g cari ABC..hee
- kemarau..dan yg berkaitan dengannya

Bila hujan lebat sangat sampai banjir..macam mana pulak tu?? ni kelebihan hujan juga ke..
Kalu penulis katakan ye..sahabat2 marah tak?..di sekadar pendapat..bila Allah beri kita banjir itu bermakna kita diuji disamping tu untuk memberi peringatan dan pengajaran..

Sahabat-sahabat,
Kalau tempat kita tak kena banjir jangan rasa "bertuahnya"..tetapi sebaliknya..kita juga diuji..adakah kita hamba yang bersyukur dengan pemberianNya..alhamdulillah jika tempat kita tak kena banjir..tetapi jangan lupa..kita ada tanggungjawab untuk membantu mereka yang memerlukan.. saling tolong menolong..

Dalam pepatah melayu yang selalu kita sebut-sebut puna ada:
yang berat sama dipikul
yang ringan sama dijinjing

akhir kalam.
penulis tinggalkan satu kata-kata buat renung bersama:

Hidup itu kembarnya ujian
Datang dan datang tanpa perhentian
Hanya dengan keimanan kau mampu bertahan..

Jangan kau jatuh hari ini
keraba hanya selepas mati
Barulah ujian terhenti
(novel sinergi-Hilal Asyraf)

hujan itu nikmat dariNya~
hujan yang membasahi bumi..
pandanglah dengan mata hati..
untuk mencari ibrah dari Ilahi~

09 November, 2011

Merancang cuti

Tersenyum gembira menjadi hamba ALLAH.. (^_^)


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ^_^

Alhamdulillah, sahabat-sahabat apa khabar? Kalau tanya ana, ana alhamdulillah, gembira di sisi insan-insan yang disayangi kerana-NYA.. (",) Dalam mencintai yang lain kerana ALLAH(cinta kepada ALLAH dan Rasul adalah yang tertinggi, tidak tertinggal jihad fi sabilillah), memang memerlukan mujahadah, kesungguhan yang benar-benar tinggi. Lebih-lebih lagi, cinta kepada berlainan jantina yang bukan mahram, sering menjerat sesiapa sahaja selain remaja, mengetepikan kesucian cinta sebagaimana ditetapkan syariat. Ya ALLAH, kami mohon perlindungan dan bimbinganMU Ya ALLAH.. Tiadalah daya dan kudrat kami melainkan dengan izinMU Ya ALLAH.. Ya ALLAH, jadikanlah cinta kami kepadaMU, kepada RasulMU, kepada jihad, dengan setinggi-tinggi cinta dan setinggi-tinggi rindu, Amin Ya Rabbal 'Alamin..

Alhamdulillah, ana dan sahabat-sahabat seperjuangan di PASUM kini dalam minggu cuti semester, bermula 5/11/2011 sehingga 20/11/2011, yakni selama 2 minggu. Sahabat-sahabat ana di UM Nilam Puri khabarnya akan memulakan semula pengajian pada 13/11/2011; teruskan langkah perjuanganmu sahabat! (khususnya buat admin blog ini, merangkap sahabat ana, Wan Nurush Syafiqah ^_^)

Jadi, bila dah cuti.. kenalah rancang, ye tak? ^_^ Bila dah belajar jauh-jauh ni, masa bersama sekeluarga semakin terhad.. Alhamdulillah, keadaan ini banyak menyedarkan ana tentang kepentingan menghargai keluarga, menghargai segala peluang yang ada, menghargai orang sekeliling (sebagai contoh, sahabat-sahabat dan pensyarah di universiti), dan tak lupa menghargai masa! Ya, masa.. Berapa ramai yang berada dalam kerugian, melainkan yang beriman kepada ALLAH, beramal soleh, berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan kepada kesabaran (Al-'Asr: ayat 1-3)

Jika kita kini seorang remaja, yang masih belum berkahwin, hargailah masa ini.. Bagi seorang perempuan misalnya, apabila ia sudah berkahwin, tempatnya adalah di sisi suami..tidak dapat lagi untuk bermanja dengan ibu ayah. Ini cumalah pendapat ana, oleh itu, ana cuba belajar untuk menghargai masa kini, masa bersama keluarga, bersama adik-beradik, bersama sahabat-handai..

Macam mana nak menjadikan percutian kita bermanfaat, berharga dan manis? Kenalah rancang cuti dengan perkara-perkara yang berfaedah, perkara-perkara yang mendekatkan diri kepada ALLAH, dan perkara-perkara yang disukai ibu bapa.. ^_^ Pesanan ini untuk ana pastinya, moga tulisan ini menjadi 'booster' kepada ana untuk memanfaatkan cuti, sekaligus melaksanakan apa yang ana tulis ini! ALLAH..hambaMU ini lemah tanpa pertolonganMU..bantu dan bimbinglah hambaMU ke arah petunjuk dan redha-MU, amin.. (",)

Sekian di sini dahulu sahabat-sahabat, coretan buat jiwa.. Ingat ALLAH dalam setiap hela nafas kita! ^^