23 December, 2011

(,") Dah Breakfast ke?

Assalamualaikum..
Sobahul khair (selamat pagi)..

Moga pagi ini dimulakan dengan niat yang ikhlas keranaNya..
Siapa yang muka masam-masam tu (tengah tension la katakan)..jangan stress ye..ceria-ceriakan pagi anda dengan senyum..insyaAllah,sejuk mata memandang..hee..=)

huh..Muka masam..:(

1
.....
2
.....
3
.....

smile

senyum deh..

(^_^)

kan dah comel gitu..

jom mulakan pagi kita...
..................................
~Dalam kotak fikiran kita~

aku dah solat subuh..

aku dah baca mathurat..

aku dah mandi..

aku dah siap2 membasuh..

semuanya cam dah buat je..

nak buat apa pulak ye..
...............................
HA!!

rasa cam ada tertinggal je tu..

( _")   dah breakfast ke    ("_ )

??????????? 

hee..

lupa la tu...

kenapa lupa..

sahabat sekalian,
PERINGATAN!!!

Breakfast (sarapan pagi) penting ye..
~sekadar gambar hiasan~

Mengapa sarapan penting? Menurut Ketua Pakar Pemakanan, Institut Jantung Negara, Mary Easaw-John, apabila tidak makan semalaman, kandungan glukosa yang rendah di dalam darah boleh membawa kepada pelbagai masalah fisiologi dan fizikal seperti pening, pitam, lesu, lenguh, sakit-sakit badan, mudah marah dan perasaan bimbang. Ini bukan sahaja dihadapi oleh kanak-kanak mahupun remaja yang bersekolah malah juga kepada orang dewasa yang bekerja.

Oleh hal yang demikian, tubuh memerlukan gantian khasiat dan tenaga melalui pengambilan sarapan yang berkhasiat. Otak dan sistem saraf tunjang berfungsi dengan bantuan glukosa yang menjana tenaga bagi membolehkan kita menjalani kegiatan harian.

Kepentingan bersarapan telah dibuktikan dengan beberapa kajian yang dilakukan oleh pakar-pakar pemakanan di seluruh dunia. Dalam satu laporan oleh BBC News pada 7 Mac 2003 menyatakan bersarapan pagi penting untuk memelihara kesihatan seseorang berbanding mengambil makanan pada waktu lain.

Kajian oleh Dr. Mark Pereira dan rakannya dari Pusat Perubatan Harvard mendapati mereka yang tidak bersarapan pagi berisiko tinggi menjadi gemuk, sakit jantung dan menghidap kencing manis.

Kajian sama juga menunjukkan mereka yang sentiasa bersarapan pagi menanggung risiko 50 peratus lebih rendah diserang masalah kesihatan berkaitan lebihan kadar gula dalam darah berbanding yang jarang bersarapan pagi. Hal ini menjadi lebih penting kepada kanak-kanak dan remaja yang sedang dalam proses tumbesaran dan pembelajaran.

Kajian terkini menunjukkan apabila glukosa dalam darah menurun selepas bangun tidur dan keadaan ini berterusan dengan tidak bersarapan pagi, kanak-kanak akan menghadapi masalah memberi tumpuan kepada pelajaran.

Kajian serupa, Universal School Breakfast Pilot Programme yang mengambil masa tiga tahun di sekolah rendah Minnesota, Amerika Syarikat menunjukkan kanak-kanak yang bersarapan semangkuk bijirin dan susu setiap pagi, dapat menumpukan lebih perhatian di sekolah. Ini dibuktikan dengan peningkatan markah pelajar yang bersarapan sebanyak 16 peratus bagi matematik dan 10 peratus bagi membaca.

Tambahan daripada itu, satu kajian oleh Dr. Theresa Nicklas dari Kolej perubatan Baylor dan rakannya ke atas 700 orang pelajar di Louisiana, menunjukkan mereka yang tidak bersarapan pagi menanggung risiko dua kali ganda mengalami kekurangan zat besi dalam darah. Keadaan ini akan menyebabkan penyakit anemia (penyakit berkaitan kekurangan hemoglobin dalam darah) .

dah abes bacakan..

jadinya

sapa yang belum sarapan tu..

g breakfast sekarang..

lepas nie, jangan miss sarapan pagi ye..

jaga kesihatan baik-baik..

nanti sakit..

sapa susah..

orang sekeliling kita yang susah..

dan yg paling susah..

adalah
........
........
~DIRI SENDIRI~

~sayangi diri anda..sihat sebelum sakit~


pesanan: tunaikanlah hak badan kita..berikan makan pada jasad kita..dan pada masa yang sama jangan lupa beri makan kepada akal dan rohani kita..jadilah manusia yang seimbang~

0 comments:

Post a Comment